Over ons

De Kleine Bootvisser is bezeten van alles wat met boten, de zee en vissen te maken heeft. Met dit blog willen we andere vissers, beginnend en ervaren, informeren over de visserij en de visserij in het algemeen promoten. Wij vissen op de Oosterschelde, de Grevelingen, de Westerschelde, de Noordzee en in het buitenland. Wij willen beginnende vissers en leden helpen en gidsen tijdens het uitoefenen van hun hobby en geven zoveel mogelijk informatie. Samen schrijven we ook boeken en artikels over de visserij. Verdere info kun je vinden op ons blog. Veel leesplezier. Als je dat wenst, ontvang je na bestelling een boek en/of stekkenkaart naar keuze. Heb je vragen over hengelsport geef ons een berichtje op "dekleinebootvisser@gmail.com" voor meer info.

vrijdag 1 juni 2012

Hey allemaal




Vorige zaterdag meegevist in Blankenberge met het tweede Robbyfish Festival. Er werd gevist voor de kust en de hoofdmoot was schar, enkele botten, wijtingen en zeebaars.

De wind viel heel goed en met een noordoostenwind 3 a 4 was het heel aangenaam toeven op het water. Rond acht uur voeren de boten naar de stekken en tijdens het varen werden de lijnen klaargemaakt. Om mee te starten koos ik voor stalen afhouders en haakje 2 als onderlijn. Op de molen stond nylon, 40/00, omdat er niet al teveel stroming zou staan vandaag. Ik trok op plaats 4, achterop dus. Ik zat naast Wil Franken, coach van het Nederlandse bootvisteam en voorop stond Stefan Ruys van het Tubertini team, hetgeen toch wel de directe concurrenten waren voor een bootoverwinning.
Als alle boten op anker lagen werd het startsignaal gegeven over de marifoon en werden de lijnen ingeworpen. Als aas had ik 1 kilo zeepieren, 6 pakken verse tappen, tien mesheften en 5 pakken diepvriestappen. Ik begon met boven de middelange stalen afhouders op de onderlijn een schuifloodje van 30 gram. Gewoon laten zakken en zorgen dat je aas zo snel mogelijk op de bodem lag, in de 'feeding zone'. Onmiddellijk kwamen er scharren boven, met twee en drie tegelijk. Er zat duidelijk veel vis, al was het overgrote deel ondermaats. Na een uurtje heb ik mijn onderlijn vervangen door een spreader en ben daarmee beginnen vissen, ook mijn haakjes nam ik een maatje groter, om de kleinere scharren proberen te mijden. Ik vond dat ik te weinig bovenmaatse vissen ving. Door de spreader te gaan gebruiken kwamen er langzamerhand grotere scharren boven, zelfs een bot hing een keer aan de bovenste haak van de spreader. Stefan veranderde ook van onderlijn en had een onderlijn, volledig uit ijzer en begon hier ook grotere vissen mee te vangen. Ik gebruikte vooral mijn diepvriestappen, hier ving ik de meeste vissen op.


Rond de middag begon de boot zachtjes te draaien omdat de stroming ging keren. Hierdoor vielen de beten een beetje weg onder de boot en ben dan overgeschakeld op een onderlijn met korte rode afhouders in plastiek met haakje vier en wierp dit een eindje in de zij in. Af en toe nog een vis, maar geen hoog tempo meer. Doordat de boot nogal wat schommelde kreeg ik op een gegeven moment een haak in mijn vinger. Die zat er in tot aan de haakbocht en hierdoor kon ik een half uurtje niet vissen. De haak heb ik er zelf uit getrokken en laten ontsmetten door de schipper. Stilletjes terug beginnen vissen na nog een twee uurtjes goed vis vangen op de spreader viel bij mij de beet volledig weg. Ik veranderde weer mijn aanpak en wierp weer verder uit met veel aas op de onderlijn met haakjes vier. Een slechte beslissing bleek achteraf want ik ving nog maar enkele vissen bij tijdens het laatste uur. Stefan voorop bleef vangen en hij bleef, naar zijn zeggen, vis vangen door kleine stukjes aas op de haken te zetten.
Op het einde van de dag bleek Stefan ruim negentig maatvissen te hebben en bootwinnaar te zijn geworden. Ik zelf had er 67 en Wil Franken had er 63, vierde en vijfde hadden resp. 60 en 50 stuks.
Tijdens het binnenvaren werden de vissen van de ingewanden ontdaan, nagemeten en in zakken gedaan.
In de haven werd de vis onmiddellijk,gewogen en kon het uitrekenen beginnen. Een fris pintje smaakte toen echt wel, en daar had de organisatie dan ook voor gezorgd, super!! Er bleek enorm veel vis gevangen en er waren er verschillende met meer dan 150 stuks maatvis. Overwinnaar werd Jacky Gevaert, voor Jens De Vrieze en Franky van Acker.


Daarna zijn we nog naar de prijsuitreiking en tombola geweest, waar het heel gezellig was. Voor sfeerbeelden, uitslagen en een verslag moet je maar eens kijken op http://www.robbyfishzeehengelclub.be/ . Wil je ook eens meedoen met zo'n leuke wedstrijden, laat dan maar een berichtje en ik maak je wel wegwijs.


Morgen selectie vissen voor het Kampioenschap van België vanuit Nieuwpoort, ik hou jullie op de hoogte.


Grtz
Nico

Volgers