Over ons

De Kleine Bootvisser is bezeten van alles wat met boten, de zee en vissen te maken heeft. Met dit blog willen we andere vissers, beginnend en ervaren, informeren over de visserij en de visserij in het algemeen promoten. Wij vissen op de Oosterschelde, de Grevelingen, de Westerschelde, de Noordzee en in het buitenland. Wij willen beginnende vissers en leden helpen en gidsen tijdens het uitoefenen van hun hobby en geven zoveel mogelijk informatie. Samen schrijven we ook boeken en artikels over de visserij. Verdere info kun je vinden op ons blog. Veel leesplezier. Als je dat wenst, ontvang je na bestelling een boek en/of stekkenkaart naar keuze. Heb je vragen over hengelsport geef ons een berichtje op "dekleinebootvisser@gmail.com" voor meer info.

donderdag 30 mei 2013

Zomervissen in herfstkleedje...

Woensdag een eerste keer op de zeebaars geweest vanuit Neeltje Jans. Het getij zat redelijk goed en we zaten rond springtij. Rond 6 uur thuis vertrokken en langs Dixhoorn voor wat steekzagers, daarna een stop bij de Seafarm voor verse mesheften. Super dat je daar ook al vanaf 0730 u terecht kunt voor aas. Dan naar de haven. Van thuis had ik nog inktvis en makreel bij en een stukje zalm om wat gepen te belagen.
De wind viel best nog mee 's morgens, alleen toen ik over de Oosterscheldekering reed begon het te regenen. De temperatuur zou niet boven de 12 graden uitkomen zodat het een beetje op herfst begon te trekken. Alles in de boot geladen en na een vlotte schutting naar de stek gevaren.

De eerste stek op een meter of 6

Mijn opzet was heel simpel. Een hoekafhouder, ankerlood van 175 gram en hieronder een wapperlijn 45/00 van ca 1 meter en een haak 3/0 of 4/0, naargelang het aas. De inktvisjes bood ik aan op een pennelrig, zo krijg je een perfecte aasaanbieding en een hele goede inhakingskans. Verschillende aassoorten gebruiken en regelmatig (ca 30 min) verversen, zorgen voor een goed geurspoor.
inktvis bracht vandaag geen aanbeten op
Gemini ankerlood, topmateriaal



Pennel rig
een simpele montage, maar o zo goed



De driftzak deed weer dienst in de voormiddag, wind tegen stroom , maar toch mooi op stroming
Er liep een mooie ebstroom, maar ,zoals ik al vernomen had van andere vissers, was het heel troebel water. 
De eerste uren eigenlijk weinig teken van leven gezien. Het aas bleef mooi op de haken en aan de geephengel, voorzien van een reepje zalm, liep het ook voor geen meter. Toen de stroming wat minderde viel de eer aan een van mijn uitverkoren zagers om de eerste seizoensbaars te verleiden. Snel lijn binnen draaien, contact maken met de vis en na enkele seconden bouwt dan druk stilletjes op.


Omdat ik met ankerlood vis, bijt de zeebaars zich vast bij het nemen van het aas. Hierdoor slaat het lood los en komt de vis mee met de stroming. Een leuke dril volgde en kort hierna kon ik de eerste zeebaars van 2013 scheppen, net geen 50 cm lang. Kort hierna kwam er een schooltje gepen langs, hetgeen me me wel bezig hield met mijn geephengel.

Dit duurde eventjes tot er een zeehond poolshoogte kwam nemen wat die rare snuiter daar in de regen stond te doen.Natuurlijk kozen de gepen het hazenpad en werd het terug stil. Kort hierna was het laag water en viel de stroming weg. Ik verkoos een nieuwe stek, aan de andere kant van de plaat.

De tweede stek om de vloed te vissen.


Hier heb ik terug geankerd op een meter of 6 en redelijk snel waren de gepen weer present. Misschien dat mijn rubby dubby er voor iets tussen zat? Op deze stek zat er ook wel wat kleinere vis op de bodem, want het aas werd gulzig van de grote haken (3/0) afgeplukt. Welke vissen dit waren weet ik niet, want ik bleef stug verder vissen met de wapperlijnen. Dat leverde uiteindelijk toch nog een mooi aanbeet, weer op de zager. Deze miste ik echter.
tijdens het wachten op de zeebaars hielden de gepen me goed bezig
De zee bouwde stilletjes op en rond 4 uur op een redelijk woelige zee, de wind was intussen al WNW 5, terug naar de haven gevaren.
Al bij al een iets mindere vangst, mede door de omstandigheden, veel wind, volop bloei in het water dat trouwens maar net 11 graden was. Hopelijk warmt alles nu snel op en kunnen we alsnog genieten van onze zomerse gasten.
De eerste van het seizoen
Nico

Volgers