Over ons

De Kleine Bootvisser is bezeten van alles wat met boten, de zee en vissen te maken heeft. Met dit blog willen we andere vissers, beginnend en ervaren, informeren over de visserij en de visserij in het algemeen promoten. Wij vissen op de Oosterschelde, de Grevelingen, de Westerschelde, de Noordzee en in het buitenland. Wij willen beginnende vissers en leden helpen en gidsen tijdens het uitoefenen van hun hobby en geven zoveel mogelijk informatie. Samen schrijven we ook boeken en artikels over de visserij. Verdere info kun je vinden op ons blog. Veel leesplezier. Als je dat wenst, ontvang je na bestelling een boek en/of stekkenkaart naar keuze. Heb je vragen over hengelsport geef ons een berichtje op "dekleinebootvisser@gmail.com" voor meer info.

maandag 20 juli 2020

Stef heeft het haaienvirus goed te pakken...

Hey allemaal

Hieronder een verslagje van Stef, die vanuit Blankenberge de Nederlandse kust opzocht op zoek naar toonhaai.



Zaterdag om 8u bij Robby Fish voor steekzagers gestopt en dan richting Blankenberge met het gezin. Auto uitgeladen, kids met vrouw helpen settelen in het appartement en dan eindelijk op naar de haven. Mijn vader (Paul Maes) en ik hadden het plan om eens naar Zoutelande te varen met de boot ‘Maneau’ om een poging te wagen om een haaitje te kunnen vangen. Na 1 keer met Nico en 1 keer met Wim op de Oosterschelde te hebben gevist op haai, had de haaimicrobe mij te pakken.

Boot vertrekkensklaar gemaakt, nog snel even getankt en dan konden we richting Zoutelande vertrekken. Meteen richting een stek waarop Nico me had gewezen. We konden nog net het laatste halfuurtje meepikken van het opkomend getij. Ongelooflijk maar waar, na 5 min. had ik de eerste haai aan boord. Het betrof een mannetje van 89cm.


Dan denk je van, “Dat komt hier helemaal in orde vandaag!”. De komende uren helaas geen beet... Wel een steeds wilder wordend zeetje.


Op aanraden van Nico geprobeerd aan de NW-zijde van de boei en dit op het einde van het afgaand getij. Vrij snel kreeg mijn vader een mooie beet. Hij ving eindelijk, na vele uren zonder ook maar enige beweging, op een verdwaald zeebaarsje na, zijn welverdiende haai. De dril was kort maar krachtig. Met zijn eerste haai ooit, eentje van 83cm, was hij ontzettend blij.




Niet veel later had ik de mooiste van de dag aan de haak. Na een kort en pittig gevecht waarbij ik de haai/rog maar niet van de grond kreeg, draaide ik de haak bloot aan boord. Toch wel even hard gevloekt. Nog een kwartiertje gevist en dan besloten terug te varen naar Blankenberge.

De terugrit was voor ons doen echt pittig! In plaats van het uurtje varen van de heenweg, deden we er nu 1u40 over. Stevig vasthouden was de boodschap! Na een eerste keer met de boot van mijn vader te hebben gevist op haai, ben ik toch wel zeer blij dat hij er 1 heeft kunnen vangen. Oef! Moe, voldaan en dooreengeschud zetten we onze voeten terug aan wal. Volgende keer eerst eens naar Neeltje Jans varen (nog wat verder) en daarna naar Zoutelande. Beide haaien gevangen met een heremietkreeft. Nog eens bedankt voor je goede raad Nico en Wim. Binnenkort hoop ik zeker weer eens mee te kunnen met De Kleine Bootvisser.
Paul en Stef


Leuk dat we je zo hebben kunnen helpen Stef. Daar doen we het voor! Tot binnenkort.

Grtz

Nico & Wim

Volgers