Over ons

De Kleine Bootvisser is bezeten van alles wat met boten, de zee en vissen te maken heeft. Met dit blog willen we andere vissers, beginnend en ervaren, informeren over de visserij en de visserij in het algemeen promoten. Wij vissen op de Oosterschelde, de Grevelingen, de Westerschelde, de Noordzee en in het buitenland. Wij willen beginnende vissers en leden helpen en gidsen tijdens het uitoefenen van hun hobby en geven zoveel mogelijk informatie. Samen schrijven we ook boeken en artikels over de visserij. Verdere info kun je vinden op ons blog. Veel leesplezier. Als je dat wenst, ontvang je na bestelling een boek en/of stekkenkaart naar keuze. Heb je vragen over hengelsport geef ons een berichtje op "dekleinebootvisser@gmail.com" voor meer info.

maandag 22 juni 2020

Mooie Oosterscheldehaai

Beste collegavissers,

Vangstbericht van 21-06-2020

Afgelopen zondag hebben we onze kansen op haai en baars nog eens uitgespeeld. Door de voorspelling van sterk toenemende Zuid-westenwind toch op de Oosterschelde gebleven en hier op haai en baars gevist. We waren met twee en hebben een heel mooie dag gehad, zeker omdat het voor visser Stef de eerste haai zou worden die hij ooit gevangen zou hebben. Zou dat lukken ...?

We vaarden om ca. 8 uur buiten en toen was de wind nog goed te doen, een zuid-westenwindje van zo'n 4 bft kan nog zonder problemen op de Oosterschelde.

Gewapend met wapperlijnen van fluorcarbon in de dikte van ca. 40 à 50/00 en maat 3/0 voor groot aas ankerden we op de eerste stek in de buurt van de Roggenplaat in een geultje. Het was eb en we konden goed up-tide werpen tegen de stroming in. In ons tweede boek "de Oosterschelde" beschrijven we ook haai-stekken in deze omgeving.

Als aas voor de gladde haai hadden we heremietkreeftjes, garnalen, gamba's, zagers en wat soorten schaaldieren. Deze konden we netjes met binddraad stevig op de haak zetten.

Voor baars kozen we voor grote steekzagers, kleine spiering en ook wat garnalen als aanvulling. onze aasjes hebben we een beetje gepimpt met krabolie om het geurspoor optimaal te hebben.

Al vrij snel kreeg Stef een aanbeet en bij het indraaien werd het al meteen duidelijk, dit was geen gewone vis !

na een lange strijd, met enkele flinke runs en de nodige kreten kwam het monster eindelijk aan het oppervlak ... Een mooie gladde haai van 98 cm konden we in het net landen.

Stef zijn dag kon niet meer stuk, hier was hij voor gekomen. Als eerste haai een mooie 98 cm vangen had hij nooit van kunnen dromen. Door de wapperlijn en het aangepaste aas vang je inderdaad al wat grotere vissen.

Kort hierna ving hij weer een mooie haai van ca. 90 cm. Dan was het weer aan mij voor een dril van een dikke haai van ca. 90 cm. Jongens wat een sport! Ik had er werkelijk heel wat werk en plezier aan voor deze gladde haai aan boord was! Hengel krom tot in het handvat, slip gierde enkele keren flink onder de runs van deze sportvis. Wat een supervis, geweldig!

Ondertussen was het tij gekeerd naar vloed maar kwamen we op de wind te liggen. Door de aantrekkende wind van 4 naar 6 à 7 Bft Zuid-west viel er eigenlijk niet meer te vissen. Ik ving nog enkele scholenbaarsjes richting de Roggenplaat en dan besloten we meer onder de kust te gaan liggen beschut voor de wind.

We moesten helemaal wegkruipen voor de wind maar uiteindelijk aan de Zeelandbrug nog even geprobeerd op baars te vissen. Stef kon er toch een mooie van 39 cm haken en terugzetten.

Na een tijdje was het ook daar niet leuk meer door de aantrekkende wind en zijn we terug de haven binnengevaren. Moe en voldaan van de leuke vangsten die we konden meemaken hebben we ons bootje nog gekuist en terug naar huis gereden.

Bedankt Stef voor de leuke dag en tot nog eens.