Over ons

De Kleine Bootvisser is bezeten van alles wat met boten, de zee en vissen te maken heeft. Met dit blog willen we andere vissers, beginnend en ervaren, informeren over de visserij en de visserij in het algemeen promoten. Wij vissen op de Oosterschelde, de Grevelingen, de Westerschelde, de Noordzee en in het buitenland. Wij willen beginnende vissers en leden helpen en gidsen tijdens het uitoefenen van hun hobby en geven zoveel mogelijk informatie. Samen schrijven we ook boeken en artikels over de visserij. Verdere info kun je vinden op ons blog. Veel leesplezier. Als je dat wenst, ontvang je na bestelling een boek en/of stekkenkaart naar keuze. Heb je vragen over hengelsport geef ons een berichtje op "dekleinebootvisser@gmail.com" voor meer info.

maandag 26 oktober 2015

Wedstrijdvissen

Hey allemaal

Hieronder een update van de wedstrijdpagina.

24 oktober 2015, clubwedstrijd RZC in Nieuwpoort

HW: 10.56 u, 4.38 TAW
LW: 17.45 u, 0,67 TAW
twee dagen na doodtij

Mijn verwachtingen

De berichten waren al beter met redelijk wat vis dicht onder de kant. Ik verwacht dus dat de boten niet al te ver zullen varen. Twee dagen na doodtij en een opbouwend getij, hopelijk pakken we wat stroming. Aangezien we bijna heel de dag met vloed vissen, zal dit niet al te veel zijn. Ik prepareer zeker wat onderlijnen met plastiek afhouders, enkele spreaders en fijn stalen afhouder-onderlijnen. Telkens voorzien van parels en enkele zonder parels. Als aas voorzag ik mesheften, makreelfilets, zeepieren, verse en diepvriestappen.

Wedstrijdverloop

Ik kreeg plek 1 aan boord, stuurboord voorop. Perfecte plek om uptide te vissen en ik begon op schar en wijting te vissen. Korte stalen afhouders, haak maat drie en kleine lichtgevende parels, als aas verse tap en diepvriestap die ik opbond. Hoofdlijn nylon en een voorslag. Direct beet en enkele scharren en wijtingen. Enkelen aan boor vingen vooral botten, en geen kleintjes ook. Ik ben dan ook overschakeld op gele borstelafhouders, stevige haken, gekleurde parels, groter aas (mix van tappen, zeepieren en mesheften) en zwaarder lood.
Bot is verzot op mesheften


Verlengde borstelafhouders deden het goed toen de stroming afnam.
zachte, drijvende kraaltjes, gemakkelijk op de haaklijn te schuiven over de haak.

Hierdoor kon ik ook strakker vissen en idd de eerste vis, een dikke bot. De vis kwam in vlagen, soms bot, dan weer wijting dus af en toe overschakelen van onderlijnsysteem rendeerde soms wel. Bij het vallen van de stroming nam ik mijn hengel met dyneema hoofdlijn en probeerde ik de spreader, maar dat had nog geen succes. Dan maar terug de plastieken afhouders eraan en na een uurtje nog eens geprobeerd, omdat ik merkte dat er dicht bij de boot wijting zat. Nu was het wel bingo, volop wijting, eerst begon ik met tappen op twee haken en op één haak een stukje makreel als aas (ook omdat ik in aas nood dreigde te komen!), de makreel werkte deze keer wel (in tegenstelling tot de vorige wedstrijd) daarna enkel met makreel gevist, de visserij ging snel omdat ik het aas maar af en toe moest vervangen. Met 1 op 3 maats kon ik zo op korte tijd een 20-tal maatse vissen pakken. Vanaf dat de boot weg draaide, kreeg ik geen beet meer op de spreader, omdat de boot van de vis weg zwaaide. De boot bleef in het begin nog even hangen tussen wind en stroming en ik ben dan terug overgeschakeld op groter aas. Hoger vissen (strak), bracht geen succes. Snel overschakelen op actief op de bodem scharrelen met het  'hakenkruis' en gekleurd bollood.


Zo heb ik nog wat bot en schar kunnen vangen. Uiteindelijk heb ik mijn boot gewonnen met 62 stuks maatse vis: een veertigtal wijtingen, 8 scharren, 12 botten en 1 schol.

Mijn conclusies

Ik had te weinig aas! Dit kwam doordat het kleine verse tappen waren. Ik had 6 pakken verse, 2 pakken diepvriestappen, een halve kilo pieren, 1 kilo mesheften en vier makreelfilets en alles was op!! Volgende keer neem ik terug 10 pakken tappen zoals vroeger, zeker weten.
Het hakenkruis blijkt ook goed voor de bot te zijn. Op één of andere manier trekt dit bot aan, misschien door het schuren over de bodem en het hierdoor opgedwarrelde zand? In de toekomst ga ik er eens wat mee experimenteren. Deze onderlijn ga ik ook eens proberen voor de bot als deze boven de bodem te vangen is:
Probeerseltje voor binnenkort....

Grtz
Nico

Oudere verslagen kan je vinden door hier of op het VVBZ logo hiernaast te klikken

Volgers