Over ons

De Kleine Bootvisser is bezeten van alles wat met boten, de zee en vissen te maken heeft. Met dit blog willen we andere vissers, beginnend en ervaren, informeren over de visserij en de visserij in het algemeen promoten. Wij vissen op de Oosterschelde, de Grevelingen, de Westerschelde, de Noordzee en in het buitenland. Wij willen beginnende vissers en leden helpen en gidsen tijdens het uitoefenen van hun hobby en geven zoveel mogelijk informatie. Samen schrijven we ook boeken en artikels over de visserij. Verdere info kun je vinden op ons blog. Veel leesplezier. Als je dat wenst, ontvang je na bestelling een boek en/of stekkenkaart naar keuze. Heb je vragen over hengelsport geef ons een berichtje op "dekleinebootvisser@gmail.com" voor meer info.

zondag 20 oktober 2013

Scharren........

Hey allemaal

Zaterdag een eerste keer gaan proberen of de wintervis al in de voordelta gearriveerd was. De vangstberichten die ik her en der opving waren goed. De Kingfishers hadden eerder deze week al eens voorgevist en het werd bevestigd, de schar zit onder de kust.
Vandaag had ik drie gasten bij me, Luc, Bart en Walter, een gezellige dag onder vrienden. De weersverwachting was beter dan verwacht en 's morgens op een vrijwel plat zeetje zijn we richting R1 gevaren. Na een half uurtje varen konden we het anker laten zakken, op een 11 meter diepte.
Stek van de dag....

Als aas hadden we een heel arsenaal bij; zeepieren, verse en diepvriestappen, garnaal, zandspiering, slippers, zagers en witjes. Daarbij stelden we ook nog eens vijf verschillende onderlijntjes op, allen voorzien van haakjes maat 4 of 2 al dan niet voorzien van een pareltje. Hopende hierdoor een duidelijk beeld mee te krijgen, welke onderlijn de beste zou zijn.
Enkele van de gebruikte onderlijnen.

Toen we  begonnen te vissen stond er nog een mooi ebstroompje en vrijwel direct kregen we beet. Het was Bart die de eer had de eerste schar van de dag te vangen.

Het was Bart die het startsein gaf...

Eigenlijk hebben we heel de voormiddag blijven vangen en inderdaad de hoofdmoot was schar, waarvan er redelijk wat aan de maat waren met uitschieters van 30+ exemplaren. Uiteindelijk bleek dat de diepgevroren tappen als beste aas naar voren kwamen en daarentegen de garnaal en zandspiering niets opleverden. De onderlijnen maakten geen grote verschillen kenbaar. Veel belangrijker bleek de stroming te zijn. We waren enkele dagen voor springtij en bij het felste van de stroming werd er niets gevangen. Vanaf dat de stroming minder werd, kwamen de beten terug.

Ook enkele botten passeerden de revue....

Toch een factor die steeds terug komt, die stroming. In de periode rond doodtij is het juist het felste van de stroming die voor betere resultaten zorgt, terwijl dit rond springtij eerder de periode rond de kentering is.
Doubletje voor Luc

Triplet voor Walter

Samen een dagje op zee, is er iets mooiers?

Uiteindelijk zijn we met een 70 maatvissen naar de haven terug gevaren, allemaal scharren, 2 botten en één maatse wijting. De wijting is dit jaar blijkbaar heel klein, ongeveer 20 cm. Misschien als het wat kouder wordt dat de grotere ook onder kust komen, laten we het hopen. Ik kijk er in elk geval naar uit om die felle aanbeten van grotere wijting op mijn hengeltop te zien.
Laat die grotere maar komen....