Over ons

De Kleine Bootvisser is bezeten van alles wat met boten, de zee en vissen te maken heeft. Met dit blog willen we andere vissers, beginnend en ervaren, informeren over de visserij en de visserij in het algemeen promoten. Wij vissen op de Oosterschelde, de Grevelingen, de Westerschelde, de Noordzee en in het buitenland. Wij willen beginnende vissers en leden helpen en gidsen tijdens het uitoefenen van hun hobby en geven zoveel mogelijk informatie. Samen schrijven we ook boeken en artikels over de visserij. Verdere info kun je vinden op ons blog. Veel leesplezier. Als je dat wenst, ontvang je na bestelling een boek en/of stekkenkaart naar keuze. Heb je vragen over hengelsport geef ons een berichtje op "dekleinebootvisser@gmail.com" voor meer info.

vrijdag 23 november 2012

Eet smakelijk...


Hey allemaal

Gisteren kreeg ik van Luc Mom een leuk verslag over het roken van vis, niet zoals gewoonlijk van 'vette vis' zoals makreel, haring, zalm, enz. maar van twee visjes die in dit seizoen wel heel veelvuldig voorkomen aan onze Belgische en Nederlandse kust. Lees mee met ons en na het lezen ervan zou ik zeggen, smakelijk eten.

Hallo vissers,
Ik zit natuurlijk met een behoorlijk overschot aan schar op dit moment dus ik wilde wat verzinnen voor de afwisseling. Het is natuurlijk niet nieuw wat ik heb gedaan maar het biedt wel zeer veel perspectief voor het eten van de overvloedige visvangst van de laatste tijd.
Vroeger heb ik op de wadden wel eens gerookte bot gegeten aan boord van een beroepsvisser en dat vond ik fenomenaal.En waarom heb ik dit dan nooit geprobeerd bij schar en wijting ? Joost mag het weten. 
  Maar eigenlijk weet ik het wel want toen had ik nog geen mini-rookoventje wat zeer handzaam en ongelooflijk praktisch is. Met de grote rookte ik de hele buurt uit en die moest ik wel te "vriend" houden door af en toe een visje rond te delen.
Maar met deze rookoven die er van verschillende merken is en elkaar qua kwaliteit niet veel ontloopt hoeft dat dit niet meer en heb je in een half uur, ja echt een half uur !!, een heerlijke lekkernij op tafel waar je drie keer U tegen zegt.
Voor de voorbereiding heb ik natuurlijk eerst de vis goed schoongemaakt en van de scharren en wijtingen alle zijgraten afgeknipt voor wat meer ruimte in de rookoven. Daarna is het wel belangrijk dat je de vis GOED droog dept met keukenpapier. Ik heb ze niet in een pekelbad gelegd wat ik bij makreel meestal wel doe. Daarna wat viskruiden erover en ze zijn klaar voor actie.
Onder de rookoven zitten twee spiritusbranders die je moet aansteken en een beetje moet dimmen zodat je niet TE hoog vuur krijgt. Aan de binnenkant van de rookoven zit een ruimte die je kunt opvullen met rookmot dat precies genoeg is voor dit halfuurtje roken. Het luchtgaatje aan de bovenkant even openzetten voor wat trek en klaar is Kees of in dit geval Luc.
Na een halfuurtje deze heerlijke goudbruine traktatie uit de oven halen en smikkelen maar.
Fenomenaal, zowel de schar als de wijting ! Zeker als u van gerookte vis houdt !
Zo kun je toch ook in de koude en natte periodes van het najaar op een zeer snelle manier een visje bereiden in de buitenlucht.
En dat blijft altijd leuk natuurlijk een fikkie stoken als man zijnde !
Eet smakelijk
Lucky Luc Mom  

Met dank aan Luc Mom voor tekst en afbeeldingen.

Volgers